De eerste dagen - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Emily en Erin - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Emily en Erin - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Erin

Blijf op de hoogte en volg Emily en Erin

19 September 2014 | Kameroen, Douala

We beginnen te wennen aan het land, de (benauwde) temperatuur, de mensen en de cultuur. Al begeven we ons nu nog in een luxe-omgeving, dat zal straks wel anders zijn.. Gisteren en vandaag hebben we vooral contacten gelegd, mensen leren kennen en wat praktische zaken geregeld. Zo zijn we gistermiddag met Helmig mee naar zijn kantoor hier in Douala geweest, daar een Nederlander, Peter, ontmoet, die hier ook woont en werkt. Fijn om toch wat meer mensen te leren kennen zodat we in ieder geval snel mensen kunnen bereiken mocht er iets aan de hand zijn :) Daarna met Gabriëlle, een Kameroense vrouw die gelukkig wel engels spreekt (in tegenstelling tot de meeste locals hier...) naar een MTN office geweest om simkaartjes te regelen zodat we hier met een lokaal nummer in ieder geval bereikbaar zijn. Toen we weer terug op het kantoor waren gingen we met Jean Pierre, Helmig's chauffeur, mee. Hij liet ons Douala zien. Het was wel jammer dat hij alleen Frans spreekt en wij er met moeite 1 zinnetje Frans uit kunnen krijgen waardoor communiceren moeilijk werd, maar met handen en voeten kwamen we er wel uit. Douala wordt vaak beschreven als een chaotische stad, en niets is minder waar.... Het verkeer is hier een grote ongeorganiseerde chaos, iedereen rijdt overal maar gewoon door en als er iemand in de weg rijdt wordt er een paar keer flink getoeterd net zolang totdat je erlangs kunt.. Opletten dus met oversteken! Eerst reed Jean Pierre ons naar een markt. We waren nog niet uitgestapt of er stonden 3 mannen om ons heen die van alles riepen en vroegen. Wij snapten er natuurlijk geen hol van, maar gelukkig riep Jean Pierre een paar woorden naar ze en toen dropen ze langzaam af. Toen we over het marktje liepen voelden we ons ontzettend 'wit'... We werden continu geroepen: 'La Blanc, La Blanc!' en als we niet reageerden gingen ze net zolang door totdat we uit het zicht verdwenen waren.. Je voelt je dan net een attractie! Vervolgens liet Jean Pierre ons nog 2 hele moderne winkels zien: vol gloednieuwe meubels, tuinsetjes, servies en speelgoed. Net alsof je weer in Europa bent, totdat agenten/beveiligers je auto- en winkeldeuren open doen en je naar de deur escorteren, dan ben je echt weer een blanke in Afrika... In totaal hebben we zo'n 2 uur rondgereden en dingen bekeken, waarna we weer naar huis werden gebracht. Toen Helmig 's avonds thuiskwam hebben we in een klein Thais restaurantje gegeten, het smaakte goed en was erg gezellig! De rest van de avond niet veel meer gedaan, Erin viel (natuurlijk) tijdens een serie die we in bed aan het kijken waren vroeg in slaap...

Vanochtend stonden we vroeg op omdat we rond 9 uur met Helmig naar de internationale school zouden gaan, waar we Grace en nog wat andere mensen zouden ontmoeten. Uiteindelijk liep het allemaal wat uit en gingen we pas rond half 12 weg, maar dat maakte niet zoveel uit. We werden weer met open armen ontvangen door de Bleeckers, een stel uit Amerika dat hier ook woont en werkt. Weer telefoonnummers en emailadressen uitgewisseld zodat we nog meer contacten hier in Douala hebben. Ook hebben we daar Grace ontmoet, met wie we vanuit Nederland al regelmatig mailcontact hebben gehad, en zij heeft ook voor ons het contact met de school in Buéa gelegd, waar we volgende week heengaan. Toen meteen even met de headmaster van die school gebeld en afspraken gemaakt over onze aankomst daar aanstaande dinsdagochtend. Ze spreken daar gelukkig wel Engels, maar Emily kwam er aan de telefoon wel achter dat dat nog zeer moeilijk te verstaan was, dus dat wordt nog een uitdaging... Na een klein uurtje zijn we weer vertrokken, terwijl Jim Bleecker ons nog uitnodigde morgenochtend op die school te komen sporten. De dagen plannen zich vanzelf vol hier :) De rest van de dag een beetje vakantie gevierd en rustig aan gedaan, aan het zwembad in de zon gezeten, boekjes gelezen, series gekeken en muziek geluisterd. Wat we vanavond gaan eten en doen zien we straks wel weer als Helmig thuiskomt. Dit verhaal is alweer veel langer geworden dan ik in gedachte had, dus ik hou ermee op, van 't weekend volgt weer een update :)

Liefs!

• 19 September 2014 - 19:18

Pa Jan En Ma Ans Gotink:

Goed bezig meiden. Een goed begin is het halve werk. Wat fijn dat jullie zo "warm" ontvangen worden. Geeft ons ook een goed gevoel. Geniet ervan en succes met jullie uitdaging op de local-school in Bu'ea. Goeie reis.
    Pa en Ma

• 19 September 2014 - 19:59

Paula:

Lieve gekke ernies! Wat super leuk om de verhalen en avonturen van jullie te lezen!
    Geniet ervan en pas goed op elkaar!
    xxxx

• 19 September 2014 - 20:12

Erinn:

Haii lieve Kameroengangers,

Wat ontzettend leuk om telkens jullie verhalen te lezen!! Ik zit hier met een big smile achter mijn laptop, het is alsof ik stiekem een beetje met jullie meegeniet!

Miss you both and come home safe <3

xxx

ps. oh Emily, ik zie al helemaal voor mij hoe jij daar zo zit: "ughh is Erin nou ALWEER in slaap gevallen?!" hahaha!!

• 19 September 2014 - 21:22

Pake:

Erin, dat ik dat nou moet lezen, ogen open houden hoor. Emily, als zoiets weer gebeurt, geef je haar gewoon een porretje(kan ze niet tegen) Groetjes Pake

• 20 September 2014 - 00:07

Emily En Erin :

Ik zal Erin eens goed porren!! groetjes Emily

• 20 September 2014 - 08:33

Gerrianne:

Klinkt goed, beetje rond toeren met een prive chauffeur ;)
    Erg leuk om de verhalen te lezen en de foto's en filmpjes te zien!
    Fijne dag vandaag.
    Lfs, Gerrianne

• 21 September 2014 - 20:59

Bert Jan:

Net zelf weer thuis en dan lees ik dit verslag. Had al het nodige gehoord maar als je dit zo leest dan leef je je meer in. Meiden, veel plezier en succes in de komende week op je nieuwe plekje. We spreken elkaar binnenkort wel weer